2020

2020

De beste verhalen per uitgave 2020

Uit elke kwartaaluitgave van LetterSpinsels wordt het beste verhaal gekozen (op basis van de puntentelling). Dat verhaal wordt beoordeeld door Joost Nillissen. Onderstaand de winnende verhalen (evt. inclusief beoordelingen)

1e kwartaal    Morgen is alles anders / Monique Cunnen
2e kwartaal    Te laat / Sandra Bernart
3e kwartaal    Donkere wolken boven Beieren / Barbara Joy
4e kwartaal    Sluipverkeer / Eelco Rommes 

De vijf beste verhalen van 2020

Aan het eind van elk jaar worden de vijf beste verhalen van het gehele jaar gekozen en beoordeeld (maximaal 1 verhaal per schrijver). Deze beoordelingen geschieden door Joanne Dohle van De Schrijflantaarn.

In 2020 zijn de volgende vijf verhalen in de top vijf beland:

  • Een spoor van regenwormen / Monique Cunnen
  • Sluipverkeer / Eelco Rommes (winnaar 4e kwartaal)
  • For old times’ sake / Barbara Joy
  • Te laat / Sandra Bernart  (winnaar 2e kwartaal)
  • Een kans / Mariël Hacking

Winnaar LS Literatuurprijs 2020

Evenals voorgaande jaren zijn de top-5 verhalen van hoog niveau. Letterspinsels draagt dan ook met recht het vaandel van een collectief van ervaren schrijvers. Het blijft een lastige taak om uit vijf parels het winnende verhaal te kiezen. Ook dit jaar heb ik me bij die keuze niet laten leiden door mijn persoonlijke voorkeur voor een schrijfstijl, type verhaal of onderwerp.

Welnu, alle vijf verhalen boeiden me. Laat dit nu een van de belangrijkste aspecten zijn waarop ik een verhaal beoordeel. Daarna gaan andere aspecten een rol spelen, zoals samenhang en zeggingskracht. Alles in ogenschouw genomen vind ik Sluipverkeer van Eelco Rommes het meest onderscheidend. Ik beargumenteer dit in onderstaand juryrapport.

Van harte gefeliciteerd, Eelco!

Joanne Dohle

Juryrapport Sluipverkeer van Eelco Rommes

In Sluipverkeer sluipt in rijke, niet verbloemde taal het verhaal van Kim bij de lezer naar binnen. Kim trekt zich terug in de virtuele wereld om de werkelijkheid het hoofd te kunnen bieden.  Met ogenschijnlijk gemak slaagt auteur Eelco Rommes erin zijn hoofdpersoon Kim levensecht op te voeren. Eelco schrijft dicht op de huid, indringend, en voortdurend schakelend tussen de virtuele wereld en de realiteit. Op meesterlijke wijze geeft de auteur objectief, bijna emotieloos, de situatie weer. En, dat terwijl de pijn van Kim voor de lezer pijnlijk voelbaar is.

Met zijn onbewogen schrijfstem nodigt Eelco de lezer uit om dicht tegen het personage aan te kruipen, en haar te troosten met de dood die voor winnen én voor verlies staat. Zo verlaat Eelco de lezer met het gevoel van onmacht iets te kunnen veranderen aan de virtualiteit die in Sluipverkeer zo synoniem staat voor een realiteit.